Informace o projektu „Místní akční plán rozvoje vzdělávání v ORP Karviná“
(registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/15_005/0000040)
Název operačního programu
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Název prioritní osy
Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání
Realizátor projektu
Statutární město Karviná
Realizováno v území ORP Karviná (tj. ve spolupráci s Dětmarovicemi, Stonavou a Petrovicemi u Karviné).
Délka trvání projektu
1. 1. 2016 – 31. 12. 2017
Předpokládané náklady projektu
5.156.569,- Kč
Financování
Projekt je financován z Evropských strukturálních a investičních fondů a ze státního rozpočtu ČR.
Místní akční plán (MAP)
MAP = strategie vzdělávání v území se zaměřením na rozvoj kvalitního a inkluzivního vzdělávání dětí a žáků do 15 let (tj. MŠ a ZŠ). Zahrnuje oblasti včasné péče, předškolního a základního vzdělávání, zájmového a neformálního vzdělávání.
Cílové skupiny
Cílovými skupinami projektu jsou:
1. děti a žáci,
2. pedagogičtí pracovníci,
3. pracovníci a dobrovolní pracovníci organizací působících v oblasti vzdělávání nebo
asistenčních služeb a v oblasti neformálního a zájmového vzdělávání dětí a mládeže,
4. pracovníci organizací působících ve vzdělávání, výzkumu a poradenství,
5. pracovníci popularizující vědu a kurikulární reformu,
6. rodiče dětí a žáků,
7. vedoucí pracovníci škol a školských zařízení,
8. veřejnost,
9. zaměstnanci veřejné správy a zřizovatelů škol působící ve vzdělávací politice.
Cíle projektu
Cílem projektu je podporovat společné plánování a sdílení aktivit v území ORP Karviná, které přispějí k rozvoji vzdělávací soustavy a zlepší kvalitu vzdělávání ve zdejších školách. V rámci vytvořeného partnerství se bude společně hledat řešení místně specifických problémů a potřeb ve vzdělávání. Výstupem projektu je zpracovaný místní akční plán v úrovni MAP+, který bude navazovat mimo jiné i na Lokální strategii rozvoje základního vzdělávání v území zpracovanou v rámci výzvy č. 46 OP VK projektu Společná řešení pro lepší učení.
Dílčí cíle projektu:
1. Systémově zlepšit řízení MŠ a ZŠ prostřednictvím začleňování dlouhodobého plánování jako
nástroje ke kvalitnímu řízení škol. Budování kapacit na úrovni zřizovatelů v území.
2. Orientace na kvalitní a inkluzivní vzdělávání.
3. Podpora škol se slabšími výsledky a rozvíjení potenciálu každého žáka.
4. Zlepšování výsledků dětí a žáků a zároveň snížení nerovnosti mezi nimi.
5. Zlepšování využívání místních mimoškolních zdrojů pro rozvoj vzdělávání dětí a žáků,
zlepšení spolupráce s rodiči.
6. Vyhledávat a podporovat talent dětí, zvýšit jejich talent na trhu práce.
Klíčové aktivity projektu
Podstatou aktivit v projektu je podpora přípravy, realizace a vyhodnocování místních akčních plánů rozvoje vzdělávání, které budou nástrojem implementace vybraných specifických opatření OP VVV prioritně pro oblast předškolního a základního vzdělávání ve stanovených prioritních a volitelných opatřeních.
1. Akční plánování
– rozvoj a rozšíření stávajícího partnerství, vznik řídícího výboru
– dohoda o prioritách (vytvoření Strategického rámce MAP do roku 2023)
– akční plánování
– budování znalostních kapacit + spolupráce s Individuálním projektem systémovým se
zaměřením na oblast Podpory budování kapacit pro pedagogický leadership na úrovni školy a
území
2. Realizace
– realizace opatření na podporu žáků ohrožených školním neúspěchem zakotvených v Lokální
strategii rozvoje základního vzdělávání v území, což je výstup projektu z výzvy č. 46 OP VK
Společná řešení pro lepší učení, reg. č. CZ.1.07/1.1.00/46.0006
– služby školního psychologa na MŠ a ZŠ
3. Evaluace
– vnitřní a vnější evaluační aktivity
– vyhodnocení úspěšnosti, účinnosti a dopadů realizovaných aktivit
– doporučení a úpravy procesů MAP a MAP samotného
4. Řízení MAP
– vytvoření nezbytné odpovídající organizační struktury
– nastavení a popis komunikačních mechanismů uvnitř MAP a základních procesů fungování
MAP
– účast a spolupráce na odborných panelech organizovaných v rámci jiných projektů
systémových nebo ostatních se zaměřením na proces tvorby akčních plánů rozvoje
vzdělávání, komplexního systému hodnocení, budování kapacit pro inkluzivní vzdělávání,
zavedení kariérního systému učitele do praxe a inkluzivní a kvalitní vzdělávání v územích se
sociálně vyloučenými lokalitami
5. Řízení projektu
– stanovení realizačního týmu a způsobu řízení projektu
– vytvoření funkčního aparátu k naplňování a řízení MAP, tj. vhodná a odpovídající organizační
struktura tvořena systémem pracovních skupin a poradních orgánů
– identifikace dotčené veřejnosti
– základní struktura partnerství