
Projekt Do lavic! přinesl prospěch mnoha dětem. Významnou aktivitou je v tomto projektu totiž individuální doučování sociálně znevýhodněných školáků. Manažerka projektu Petra Klingerová potvrzuje, že doučování v praxi skutečně funguje.
Jak hodnotíte projekt Do lavic!?
Projekt Do lavic! byl jeden z prvních rozsáhlých projektů OP VK, který jsme realizovali a který nám umožnil plně rozvinout program Podpory vzdělávání v rodinách, Kariérní poradenství a především začít nově s aktivitami zaměřenými na systémové změny ve vzdělávání na lokální úrovni. Díky projektu jsme tak mohli pomoci několika stovkám sociálně znevýhodněných dětí.
Které aktivity přinášejí podle vašich zkušeností nejlepší výsledky při začleňování romských dětí do vzdělávání?
Vedle individuálního doučování, které je určené dětem na základní škole, a kariérního poradenství, které se snaží zachytit děti v posledních ročnících povinného vzdělávání a motivovat je v pokračování ve vzdělávací dráze, je to určitě také předškolní vzdělávání. Nejdůležitější je ovšem to, co se s dětmi děje přímo ve škole. Žádnými mimoškolními podpůrnými aktivitami nemůžeme nahradit školu. Proto se naše projekty vždy snažily ovlivňovat i vzdělávací systém v daném místě tak, aby nerezignoval na vzdělávání romských dětí, nevytlačoval je z hlavního vzdělávacího proudu a předem neslevoval z toho, co by se měly tyto děti naučit a čeho by měly v životě dosáhnout.
Jaký význam má podle vás doučování a jak by mělo probíhat?
Doučování opravdu funguje. Děti se po určité době zlepšují v doučovaných předmětech a co je ještě důležitější – mění se jejich vztah ke škole. Vztah s doučujícím podporuje jejich sebevědomí, zažívají pocit úspěchu a škola přestává být nepřátelskou institucí, která zprostředkuje pouze pocit selhání. Aby doučování fungovalo, musí být pravidelné a dlouhodobé. První výsledky zaznamenáváme zhruba po půl roce od zapojení do programu. Individuální doučování by mělo také do domácí přípravy vtahovat rodiče a mělo by usilovat o něco, čemu říkáme pedagogizace rodinného prostředí. Pod tímto pojmem si můžeme představit například to, že rodiče zajistí dítěti pracovní místo, dohlédnou na to, zda má hotové úkoly, než jej pustí ven, spolupracují a komunikují se školou a podobně.
Můžete popsat rozdíly v začlenění dětí, které prošly projektem Do lavic! a ostatními dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí?
Z výzkumu, který pro nás v minulosti dělal Institut ekonomických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy, a který srovnával děti procházející našimi programy s těmi, které podobnou podporu nedostaly, víme, že školáci, kteří jsou zapojeni do našeho programu podpory vzdělávání, se ve škole zlepšují, a to ve všech proměnných, které jsme sledovali – tedy v prospěchu, chování i školní docházce. V projektu Do lavic! to nebylo jinak. Jak jsme ovlivnili jejich životy v dlouhodobém horizontu, zatím nevíme. Je nutné říci, že vliv prostředí, ve kterém tyto děti vyrůstají, je nezměrný a v podpoře dětí je třeba pokračovat i po ukončení projektu, jinak se bohužel dostanou zpět na úroveň vrstevníků, kterým se nikdo nevěnoval.
Jaká byla spolupráce s rodiči dětí, které se zúčastnily projektu Do lavic!?
Obvykle spolupracujeme s rodiči, kteří o naše služby mají zájem a jsou ochotni dodržovat pravidla našeho programu. Tam, kde je velký problém a kde víme, že nás dítě potřebuje, zařazujeme skupinové doučování mimo prostředí rodiny.
A jak hodnotíte spolupráci s pedagogy?
Mnozí pedagogové bohužel nejsou ochotni s námi aktivně spolupracovat. Často po nich vlastně vyžadujeme práci navíc. Chceme, aby zadávali našim doučovatelům práci, aby je upozorňovali na to, v čem dítě selhává a na čem by mělo zapracovat.
V čem mohou podle vašeho názoru pomoci učitelům při výuce asistenti?
Mohou pomoci při práci s heterogenní skupinou dětí. Z našeho pohledu by bylo vhodné, aby asistenty pedagoga využívali jak žáci nadaní, tak žáci, kterým dělá učivo běžné základní školy potíže. Díky asistentům je možné v praxi lépe uplatňovat individuální přístup a pomoci každému dítěti, aby se dostalo na své maximum, a je jedno, zda se jedná o dítě běžné, znevýhodněné nebo nadané. Základní škola by toto měla nabídnout všem a s asistentem to jde určitě lépe.
Tento rozhovor k obdobnému projektu OP VK k podpoře žáků ohrožených školním neúspěchem byl publikován zde.